Coraz więcej hoteli oferuje swoim gościom możliwość pobytu wraz ze zwierzęciem: psem czy kotem. Dla właścicieli czworonogów jest to niewątpliwie ułatwienie i atrakcja, pozostali klienci obiektu niekoniecznie jednak muszą podzielać ów entuzjazm. Czy zatem akceptowanie zwierzaków w hotelach powinno w ogóle mieć miejsce, czy też należałoby tego zakazać (nawet odgórnie)? Może już na poziomie składania przez klienta rezerwacji oprogramowanie dla hoteli powinno go informować, iż jego zwierzak zostanie w domu?

Bez pupila ani rusz

Wielu właścicieli zwierząt jest do nich przywiązanych tak mocno, że zwyczajnie nie wyobraża sobie spędzenia wakacji z dala od swojego ulubieńca. Pies czy kot to dla nich ktoś niezmiernie istotny – ktoś, kogo nie można tak po prostu zostawić w domu na kilka tygodni. Jeśli żaden hotel nie zapewniłby tym klientom możliwości zabrania czworonoga ze sobą, zapewne po prostu zrezygnowaliby oni z wakacji (albo ewentualnie wybraliby wyjazd do rodziny akceptującej pobyt ze zwierzęciem). Tak czy inaczej, ich rezygnacja z pewnością nie przyczyniłaby się do wzrostu zamożności sektora usług hotelarskich.

Trudno zaprzeczyć: dla właściciela hotelu akceptowanie klientów z psem czy kotem okazuje się po prostu opłacalne. Z drugiej strony, ciężko oszacować, ilu potencjalnych gości rezygnuje z pobytu w danym obiekcie, dowiedziawszy się, że mogą się tam natknąć na czworonogi. Podobne przypadki nie są jednak chyba aż tak częste, jak uważają hotelarze przeciwni goszczeniu zwierząt. Niektórzy ludzie (np. alergicy) faktycznie mogą szukać miejsc noclegowych, w których nie będzie psów czy kotów, ale zdecydowanej większości populacji obecność czworonoga nie sprawia różnicy.

Praktyczne rozwiązania

Zakładając jednak, że dany hotelarz decyduje się zaakceptować u siebie zwierzaki, należy zadać sobie pytanie, w jaki sposób zorganizować ich pobyt. Powinien się on przecież okazać udany zarówno dla konkretnego właściciela z pupilem, jak i dla pozostałych gości, nawet tych nieprzepadających za zwierzętami.

W pierwszej kolejności warto więc wydzielić w hotelu sektor zarezerwowany wyłącznie dla klientów ze zwierzętami. Do tej części obiektu można zakupić specjalne meble bez szczelin albo np. zasłony nieprzyjmujące sierści. Ilość takich pokoi uzależniona będzie oczywiście od wielkości hotelu, a także od poziomu zainteresowania usługą nocowania ze zwierzęciem (owo zainteresowanie można zbadać, tworząc ankietę poprzez oprogramowanie dla hoteli). Nie ma bowiem sensu przesadzać, przeznaczając zbyt wiele pokoi dla klientów z psem czy kotem – mimo wszystko, zdecydowana większość ludzi korzysta z usług hoteli bez towarzystwa czworonogów.

Jeśli już decydujemy się na udostępnienie pobytu dla psów czy kotów, powinniśmy wyznaczyć jasne zasady ich obecności. Szczególnie w przypadku psów, obowiązek posiadania kagańca i smyczy wydaje się nieodzowny. Poza tym, zwierzęta w hotelu nie powinny pozostawać w pokoju same na dłużej (chyba że dobrze to znoszą i głośno nie protestują) ani niszczyć pokojowych sprzętów… Tę ostatnią sprawę można już jednak monitorować poprzez oprogramowanie dla hoteli.

Pobyt czworonogów w obiekcie noclegowym nie musi być problemem – warto dołożyć starań, aby ich właściciele czuli się zadowoleni.